Skip to main content

Postupak osnivanja i registracije privrednih društava i preduzetnika je u Republici Srbiji regulisan većim brojem zakona, kao što su: Zakon o privrednim društvima, Zakon o postupku registracije u Agenciji za privredne registre (APR), Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji, Zakon o radu, Zakon o porezu na dohodak građana i Zakon o porezu na dobit pravnih lica i drugi.

Digitalizacijom postupka osnivanja firmi i registracije, došlo je i do zakonskih izmena u ovoj oblasti.

Osnivanje firmi podrazumeva da se izvrši upis privrednog subjekta u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre i to u elektronskoj formi, počev od 1. oktobra 2023. godine putem unapređenog e-servisa. Za ortačka društva, komanditna društva, društva sa ograničenom odgovornošću i akcionarska društva je od 17. maja 2023. godine registraciona prijava osnivanja privrednog društva moguća isključivo elektronskim putem.

Druge najvažnije izmene procesa za osnivanje firmi se odnose na:

  • elektronsko osnivanje firmi, putem online podnošenja dokumentacije APR-u,
  • skraćivanje roka za registraciju na jedan ili dva dana, posebno u slučaju korišćenja elektronskih servisa,
  • e-Potpis i e-Pečat, kao kvalifikovani elektronski potpis i pečat za sve osnivače firmi, što zahteva da se dokumentacija validno potpiše,
  • izmenjene takse i olakšice za start up firme, posebno u oblastima inovacija i tehnologija,
  • pojednostavljen postupak za osnivanje firmi (samostalnih preduzetnika) koje se odluče za paušalno oporezivanje,
  • obavezno elektronsko vođenje poslovnih knjiga za određene pravne oblike privrednih subjekata,
  • izmene u pravilima za osnivanje firmi od strane stranih investitora, u smislu jednostavnijeg postupka, uz pojednostavljene procedure za dobijanje radnih i boravišnih dozvola.

Izmene zakonskih regulativa su donele potrebu da se u pojedinim fazama osnivanja firmi angažuje stručno pravno lice – advokat za osnivanje firmi. Advokat za osnivanje firmi sastavlja svu zakonom propisanu dokumentaciju za privredna društva u skladu sa pravnom formom, vlasničkom strukturom i delatnošću (akt, statut, pravilnici, ugovori). Advokat za osnivanje firmi vrši unošenje podataka o stvarnim vlasnicima u roku od 15 dana od upisa društva u APR. Potpis osnivača na osnivačkom aktu u papirnatoj formi mora biti prethodno overen od strane javnog beležnika, pa potom i digitalizovan, ali i digitalno potpisan od strane punomoćnika (advokat za osnivanje firmi, koji podnosi prijavu odnosno imaju ovlašćenje da overe digitalizovani dokument), dok overu potpisa isključivo vrši notar. Da bi elektronski dokumenat, koji se prilaže, imao istu pravnu snagu kao originalan papirni dokument, neophodno je da ga potpiše svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom: lice koje je dokument izdalo, lice koje je zakonom ovlašćeno za overu prepisa (javni beležnik) ili advokat upisan u imenik advokata Advokatske komore Srbije, koji je istovremeno i punomoćnik. Advokat za osnivanje firmi, kao opunomoćeno lice svojim elektronskim potpisom i pečatom na osnovu specijalno datog i overenog punomoćja, vrši digitalizaciju osnivačkog akta. Advokat za osnivanje firmi podnosi i poreske prijave novoosnovanog društva i uređuje interne akte za vlasnike i zaposlene iz oblasti radno pravo. Angažovani advokat za osnivanje firmi, za sve privredne subjekte, pruža usluge praćenja zakonskih akata i usklađivanje sa njihovim izmenama, posebno kada se radi o usklađivanju osnivačkih dokumenata.

Advokatska kancelarija Slavica Janjić i saradnici Beograd pruža pravnu pomoć svim zainteresovanim licima, kako kod osnivanja privrednih društava, tako i kod njihovog daljeg rada. Dugogodišnje iskustvo i bogata stručna praksa iz oblasti privrednog prava, su temelj kvaliteta svih pravnih usluga, namenjenih privrednim subjektima (osnivanje, zastupanje, usklađivanje sa domaćim i međunarodnim aktima).