Javna nabavka je postupak kojim državne institucije, organizacije i javna preduzeća, koja se finansiraju iz javnih sredstava (budžeta) kupuju robu, usluge ili radove od privatnih ili javnih preduzeća. Javna nabavka je važan ekonomski instrument, kojim se osigurava efikasno korišćenja javnih sredstava odnosno sredstava iz budžeta, te kao takav ima značajan uticaj na javnu budžetsku politiku i ekonomiju, posebno u oblastima kao što su građevinarstvo, zdravstvo, obrazovanje i vojska.
Najvažniji cilj javne nabavke je da se zadovolje potrebe državnih i javnih institucija i organizacija na najefikasniji i najekonomičniji način, uz poštovanje principa transparentnosti, konkurentnosti, proporcionalnosti i jednakosti privrednih subjekata.
Sprovođenje postupka javnih nabavki se vrši po fazama. Proces javnih nabavki obuhvata sledeće faze:
- planiranje i priprema postupka javne nabavke, gde se precizno i jasno definišu potrebe, finansijska sredstva i uslovi postupka javne nabavke;
- objavljivanje tendera je naredna faza, tokom koje se vrši poziv za dostavljanje ponuda na posebnim portalima, u službenim glasnicima i zakonom određenim telima nadležnim za sprovođenje postupka;
- prikupljanje i evaluacija ponuda, faza gde se dostavljaju ponude od strane zainteresovanih strana (ponuđača), koje se potom analiziraju unapred definisanim kriterijumima;
- odabir najpovoljnije ponude se vrši na osnovu prethodne analize i evaluacije ponuda, pri čemu se uvek bira ponuda koja najbolje ispunjava zahteve uz najnižu cenu ili najpovoljnije uslove (poštovanje načela ekonomičnosti i efikasnosti upotrebe javnih sredstava);
- potpisivanje ugovora je faza u kojoj naručilac sklapa ugovor sa izabranim ponuđačem i definiše sve detalje isporuke robe, izvršenje radova, načina i dinamike plaćanja i ostalih bitnih uslova posla;
- praćenje izvršenja ugovora, kao poslednja faza, tokom koje se prati da li se ugovoreni radovi, roba ili usluge isporučuju u skladu sa ugovorenim uslovima i rokovima.
Razlikuje se nekoliko vrsta postupaka javnih nabavki:
- otvoreni postupak,
- restriktivni postupak,
- konkurentni postupak sa pregovaranjem,
- konkurentni dijalog,
- pregovarački postupak sa objavljivanjem javnog poziva,
- partnerstvo za inovacije,
- pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva.
Otvoreni postupak javne nabavke je postupak u kome svi zainteresovani privredni subjekti mogu da podnesu ponudu. Kod otvorenog postupka naručilac je obavezan da u objavi javni poziv.
Restriktivni postupak je postupak javne nabavke koji se sprovodi u dve faze. U prvoj fazi svi zainteresovani privredni subjekti mogu da podnesu prijavu, dok samo oni kandidati, kojima je priznata kvalifikacija, mogu da učestvuju u drugoj fazi – u drugoj fazi se pozivaju da podnesu svoju ponudu. Naručilac je, kod restriktivnog postupka, dužan da u prvoj fazi postupka objavi javni poziv.
Konkurentni postupak sa pregovaranjem je postupak javne nabavke koji se sprovodi u sledećim slučajevima: kada potrebe javnog naručioca ne mogu da se zadovolje bez prilagođavanja lako dostupnih rešenja; ukoliko ugovor o poslu obuhvata projektovanje ili neka inovativna rešenja; kada ugovor ne može da se dodeli bez prethodnih pregovora zbog specifičnih okolnosti; ako javni naručilac ne može sa dovoljnom preciznošću da utvrdi tehničke specifikacije predmeta nabavke; kada su u prethodno sprovedenom otvorenom ili restriktivnom postupku sve ponude bile neprihvatljive. Kod ove vrste postupka javne nabavke može svaki zainteresovani privredni subjekt da podnese prijavu, u skladu sa objavljenim javnim pozivom i unapred određenim kriterijumima.
U slučaju konkurentnog dijaloga, naručioci su javni i sektorski. Javni naručioci mogu da sprovode postupak konkurentnog dijaloga kao u slučaju konkurentnog pregovaranja sa dijalogom, dok sektorski naručilac može da koristi ovaj postupak kada proceni da je on najbolja opcija. Javni naručilac objavljuje javni poziv, a sektorski naručilac je u obavezi da objavi javni poziv ili periodično indikativno obaveštenje ili obaveštenje o uspostavljanju sistema kvalifikacije. Karakteristično za ovaj postupak javne nabavke je da naručilac može da predvidi nagrade ili isplate za učesnike u konkurentnom dijalogu.
Partnerstvo za inovacije se sprovodi kada se želi razvoj inovativnih dobara, usluga ili radova i njihova naknadna nabavka i to pod uslovom da je u skladu sa stepenom izrade i maksimalnim troškovima dogovorenim između naručioca i učesnika u partnerstvu za inovacije, samo ukoliko potreba za inovativnim dobrima, uslugama ili radovima ne može da se zadovolji njihovom redovnom nabavkom odnosno dostupnošću na tržištu. U partnerstvu za inovacije, kao obliku postupka za javnu nabavku, isključivi kriterijum je najbolji odnos cene i kvaliteta.
Zakonodavac je predvideo da se pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva sprovodi samo ako određeni privredni subjekt može da isporuči dobra, pruži usluge ili izvede radove, iz nekog od sledećih razloga: cilj javne nabavke je stvaranje ili kupovina jedinstvenog umetničkog dela ili umetničkog izvođenja; nepostojanje konkurencije iz tehničkih razloga ili zbog zaštite ekskluzivnih prava i prava intelektualne svojine; ako u meri u kojoj je to neophodno, zbog izuzetne hitnosti prouzrokovane događajima koje naručilac nije mogao prethodno da predvidi i koje nije sam prouzrokovao, nije moguće postupiti u rokovima određenim za otvoreni, restriktivni ili konkurentni postupak sa pregovaranjem odnosno pregovarački postupak sa objavljivanjem. Pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva može da se sprovode za nabavku dobara ukoliko se radi o dodatnoj isporuci od strane prvobitnog isporučioca namenjene za delimičnu zamenu proizvoda, materijala ili instalacija ili proširenje obima postojećih proizvoda, materijala ili instalacija i u slučaju nabavke dobara koja se kotiraju i kupuju na robnim berzama.