Skip to main content

Upravno pravo je grana prava koja uređuje upravnu delatnost tj. ukupnost svih (autoritativnih i neautoritativnih) aktivnosti uprave kojima uprava neposredno izvršava svakodnevne zadatke i poslove ostvarujući svoju socijalnu funkciju, a čini je sistem pravnih normi koje uređuju organizaciju uprave i javnih službi, upravni postupak, obim i sadržinu upravne delatnosti – obavljanje upravnih poslova, donošenje pravnih odluka uprave, vršenje materijalnih radnji i kontrolu uprave.

Poslove državne uprave obavljaju ministarstva, organi uprave u sastavu ministarstava (uprave, inspektorati, direkcije), ali se mogu obrazovati i posebne organizacije (sekretarijati, zavodi, agencije, centri) i javne službe (javne ustanove, javna preduzeća) i drugi oblici organizovanja kojima se ostvaruju prava i potrebe građana i pravnih lica.

U okviru upravnog prava se razmatra i pitanje odnosa uprave i građana.

Uprava, kao deo izvršne vlasti, ima zadatak da sprovodi zakone i da građanima, kroz pravilno sprovođenje zakonskih normi, obezbedi ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.

Odnos uprave i građana je takvo da građanin svoja prava pred upravom može da ostvari kroz upravni postupak, koji je uređen Zakonom o opštem upravnom postupku. Građanin, koji želi da ostvari određeno pravo (upis u matičnu knjigu, dobijanje lične karte, građevinske dozvole, dečjeg dodatka) prvo podnosi zahtev nadležnom upravnom organu. Upravni organ je dužan da postupa zakonito, blagovremeno i nepristrasno i obezbedi građaninu, donošenjem upravnog akta, kojim se odlučuje o zahtevu građanina. Ukoliko građanin smatra da je odluka upravnog organa nezakonita i da mu je pravo neosnovano uskraćeno, u krajnjem, građanin pokreće upravni spor pred Ustavnim sudom u cilju ostvarenja svojih zakonom zagarantovanih prava. Na taj način upravno pravo obezbeđuje pravnu zaštitu pojedinca u odnosu na državnu vlast.

Ono što je prisutno u praksi je da je komunikacija sa upravnim organima komplikovana iz više razloga: složene administrativne procedure, nedovoljna obuka službenika, preopterećenost organa poslom, nedostatak digitalizacije, formalizam i birokratija koji prevazilaze suštinu postupka.

Razvoj savremenog upravnog prava ima ulogu da poveća poverenja između države i građana, ubrza proces komunikacije između upravnih organa i građana. U slučaju da uprava postupa transparentno, stručno, brzo, efikasno i pravedno, građani imaju osećaj da država radi u njihovom interesu, te je na taj način prisutno i poverenje građana u državnu upravu. U suprotnom, kada su odluke uprave nejasne, nepravovremene ili proizvoljne, poverenje se gubi, a građani upravu vide kao prepreku za ostvarivanje svojih prava, a ne kao servis koji radi u njihovom interesu. U savremenom upravnom pravu se intezivno radi na razvoju e-uprave i digitalnih servisa, kao i otvorenije i efikasnije javne uprave koja je bliža građanima.

Uprava ima zadatak da sprovodi zakone i bude javni interes građanima, ali i da istovremeno štiti prava pojedinaca. Međutim, u praksi je često prisutno sukobljavanje između formalnih pravila i životnih situacija građana, zbog čega je uloga advokata za upravno pravo u upravnom postupku od izuzetnog značaja. Advokat za upravno pravo ima važnu i višestruku ulogu u zaštiti prava građana u upravnom postupku i upravnom sporu. Advokat za upravno pravo pomaže građaninu da razume svoja prava, rokove i obaveze. Advokat za upravno pravo može zastupati građanina pred organima uprave – podnositi zahteve, dopune, žalbe, davati izjave i učestvovati u raspravama. Njegovo prisustvo doprinosi da postupak teče u skladu sa zakonom i da se zaštite interesi građanina. Advokat za upravno pravo sastavlja pravne akte (žalbe, prigovore), a ako drugostepeni organ odbije žalbu, advokat za upravno pravo pokreće upravni spor – u ime građanina podnosi tužbu Upravnom sudu. Upravni sud tada proverava da li je uprava postupila zakonito. Advokat zna kako da pravilno formuliše tužbeni zahtev, istakne nezakonitosti i zastupa građanina na ročištu. Ukoliko upravni organ ne donese odluku u zakonskom roku („ćutanje uprave“), advokat za upravno pravo može zahtevati da se postupak pokrene ili pokrenuti upravni spor zbog nepostupanja upravnog organa, jer građani imaju zakonsko pravo da se žale i na nečinjenje uprave.