Zakon o postupku upisa u katastar nepokretnosti i katastar vodova je postupak upisa nepokretnosti u katastar (uknjižba nepokretnosti) pojednostavljen i ubrzan, zahvaljujući digitalizaciji postupka. U skladu sa pomenutim zakonom, svi zahtevi za upis u katastar nepokretnosti (uknjižba nepokretnosti) se podnose elektronskim putem od strane advokata i geodetskih organizacija kao profesionalnih korisnika.
Pravna sigurnost vlasništva nad nepokretnosti postoji kada je pravna radnja upisa prava svojine u katastar nepokretnosti izvršena.
Nepokretnost, koja je upisana u katastar nepokretnosti, olakšavaju sprovođenje ostavinskog postupka, uknjiženi stanovi i upis prava svojine u korist pravog vlasništva imaju prednost kod kupoprodaje nepokretnosti, omogućena je prodaja/kupovina nekretnine putem kredita.
Postupak uknjižbe nepokretnosti u katastar može biti dvojak:
• na zahtev stranke,
• po službenoj dužnosti.
Uknjižba nepokretnosti na zahtev stranke postoji ukoliko se nepokretnost stiče po osnovu: kupoprodajnog ugovora, ugovora o poklonu, nasleđem, ugovora o doživotnom izdržavanju, presudom suda, odlukom državnog organa.
Uknjižba nepokretnosti po službenoj dužnosti se vrši od strane javnih beležnika, sudova, državnih organa ili imaoca javnih ovlašćenja da samostalno dostavljaju odgovarajuću dokumentaciju nadležnom katastru. Svi, koji su u obavezi da po službenoj dužnosti vrše uknjižbu nepokretnosti, neophodno je da poštuju zakonske rokove za to. Ovi rokovi definisani su zakonom, a dostavljanje se vrši podnošenjem elektronskih zahteva za uknjižbu.
Uknjižba nepokretnosti se vrši u skladu sa zakonom, koji propisuje sve korake postupka uknjižbe. Uknjižba nepokretnosti podrazumeva sledeće faze:
• utvrđivanje nadležnosti službe za katastar za predmetnu nepokretnost uvidom u Republički geodetskog zavoda (RGZ) i utvrđivanje statusa nepokretnosti u katastru,
• podnošenje zahteva za uknjižbu nadležnoj službi katastra nepokretnosti (Republički geodetski zavod u Srbiji tj. RGZ),
• prilaganje dokumentacija uz zahtev (kupoprodajni ugovor, ugovor o poklonu, rešenje o nasleđivanju, građevinska i upotrebna dozvola, dokaz o plaćenom porezu i administrativnih taksi),
• obrada zahteva za upis u katastar (Katastar proverava validnost dostavljene dokumentacije, nakon čega donosi rešenje za upis),
• upis u Katastar (nakon donošenja rešenja, pravo svojine i drugo stvarno pravo se upisuje u javne evidencije, čime postaje pravno punovažno).
Ukoliko se radi o konverziji prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu uz naknadu neophodno je priložiti kod upisa (uknjižbe): rešenje nadležnog organa jedinice lokalne samouprave kojim se utvrđuje pravo na konverziju prava korišćenja u pravo svojine i visina naknade po tom osnovu i ugovor zaključen između lica kome je utvrđeno pravo na konverziju i nadležnog organa, kojim se uređuju međusobni odnosi u pogledu plaćanja naknade za konverziju.
U slučaju upisa hipoteke odnosno ako je na nepokretnosti upisano pravo svojine založnog dužnika, dokumentacija obuhvata i dokaz osnova za upis hipoteke – najčešće ugovor o hipoteci.
Advokatska kancelarija Slavica Janjić i saradnici Beograd ima zaključen Ugovor o pristupanju i korišćenju sistema eŠalter sa Republičkim geodetskim zavodom, te je omogućeno podnošenje zahteva u formi elektronskog dokumenta, za upis u katastar nepokretnosti i vodova i za izdavanje podataka katastra nepokretnosti i vodova. Kancelarija može pružiti sve potrebne usluge za nesmetan upis nepokretnosti u katastar, poštujući izmene koje su stupile na snagu 04.11.2023. godine.



