Zakonom o radu su propisane obaveze poslodavca prema zaposlenima, kako bi se obezbedila zaštita prava zaposlenih i pravno regulisali radni odnosi. Prema zakonodavcu, poslodavac je u obavezi da: zaključi ugovor o radu sa zaposlenima, vrši redovnu isplatu zarada i drugih naknada, vrši redovno plaćanje doprinosa, obezbedi uslove rada u skladu sa propisanim merama o zaštiti zdravlja i bezbednosti na radu, poštuje maksimalno radno vreme zaposlenih, informiše zaposlene o njihovim pravima i obavezama iz radnog odnosa, poštuje prava zaposlenih, vodi evidenciju o zaposlenima, ne vrši diskriminaciju pri zapošljavanju, tokom trajanja radnog odnosa ili prilikom otkaza, poštuje procedure u vezi otkaza ugovora o radu.
Zakonski problemi između poslodavaca i zaposlenih najčešće nastaju zbog nepoštovanja radnih prava i radnih odnosa, nejasnih ugovora o radu, neadekvatno uređenih internih politika poslodavca, nepoštovanje prava radnika.
Ukoliko poslodavac ne ispunjava svoje obaveze u skladu sa Zakonom o radu i ostalim zakonskim procedurama kojima se reguliše radni odnosi, negativne posledice po poslodavca mogu biti:
- plaćanje novčanih kazni koje izriče inspekcija rada,
- sudski postupci zbog kršenja prava zaposlenih,
- loš imidž i reputacija poslodavca, uz gubitak poverenja zaposlenih.
Poslodavac može izbeći pravne odnosno zakonske probleme sa zaposlenima na sledeće načine:
- pridržavanje svih zakonskih odredbi Zakona o radu, uz praćenje važećih propisa i redovno informisanje o zakonskim izmenama,
- precizni ugovori, čime se jasno definišu prava i obaveza iz radnog odnosa i zaposlenih i poslodavaca,
- vođenje redovne i ažurne evidencije o zaposlenima, kao i čuvanje dokumentacije o radnim odnosima, svim isplatama i uslovima rada,
- adekvatan pravilnik o radu omogućava regulisanje odnosa unutar firme,
- proaktivna komunikacija sa zaposlenima, čime se rešavaju problemi kroz dijalog sa zaposlenima i predstavnicima sindikata zaposlenih,
- kontinuirane konsultacije sa pravnim licima, specijalizovanim za radno pravo, kako bi se osigurala usklađenost sa zakonima.
Redovno praćenje zakona i primena aktuelnih propisa su ključni za izbegavanje problema, koje poslodavac može imati sa zaposlenima. U tom smislu je i veoma važna uloga lica stručnog za radno pravo i radne odnose – advokat za radno pravo.
Angažovani advokat za radno pravo od strane poslodavca pruža niz prednosti u poslovanju poslodavcu, koje proizilaze pružanjem ekspertskih usluga, te se time eliminiše kršenje zakona i zaposleni angažuju u skladu sa propisanim normama. Advokat za radno pravo pruža sve usluge, koje uređuju radne odnose poslodavca sa zaposlenima, ali i unutar preduzeća. Advokat za radno pravo vrši izradu pravilnika o radu i ostalih pravnih akata u vezi radnog prava (pravilnik o načinu unutrašnjeg uzbunjivanja, o zabrani zlostavljanja na radu i zabrani diskriminacije), izrađuje ugovore o radu u skladu sa kolektivnim ugovorima i zakonima iz oblasti rada, sastavlja anekse ugovora o radu, kao i otkaz ugovora o radu. Nadalje, advokat za radno pravo sastavlja kolektivne ugovore (opšte, granske i vrši njihovo međusobno usklađivanje). Advokat za radno pravo poslodavcima pruža pravnu pomoć pri uspostavljanju pravno uređenog radnog okruženja, učestvuje u pregovorima kod zaključenja kolektivnog ugovora. Advokat za radno pravo savetuje poslodavce iz oblasti poreskog prava, posebno kod izbora poreski optimalne politike zarada. Advokat za radno pravo zastupa poslodavce u postupcima rešavanja viška zaposlenih. U slučaju tužbi, advokat za radno pravo sastavlja tužbeni zahtev, zastupa stranku pred sudom i drugim nadležnim organima, prikuplja i dostavlja svu neophodnu dokumentaciju i vodi tužbeni spor.
Advokatska kancelarija Slavica Janjić i saradnici Beograd se bavi svim pravnim poslovima iz oblasti radno pravo. Stručni tim advokata kancelarije je na raspolaganju i poslodavcima i zaposlenima za konsultacije i pravne radnje u cilju zaštite najboljih interesa stranaka, i pravim i fizičkim licima.